פדגוגיה רלונטית
רלונטיות הינה המרכיב השלישי המאפיין את הלמידה המשמעותית. מניסיוני בשטח, כאשר נלמד יחידת תוכן תיאורטית כאמצעי להשגת מטרה ממשית, כלומר, התוכן הנלמד יהפך רלונטי לחיי התלמידים, ההישגים ידברו בעד עצמם. בעמוד זה מופיעות מגוון פעילויות המציעות למידה ש"מדברת" אל התלמיד - אם באפשרויות הבחירה המוצעות בפניו ואם בתכנים שנועדו לתת מענה לצרכים שוטפים בתפקוד היומיומי.
יותר ויותר תחומים בתעשייה ובכלל כבר זנחו שיטות מסורתיות והתאימו עצמם לעולם המודרני. גם בתחום החינוך, קיימות אינספור תכניות שמטרתן הכשרת מורים והסבת מרחבי הלימוד כך שיתאימו לעולם הולך ומתפתח. אך לצערנו, לפי מחקרים עדכניים, קיים פער משמעותי ביותר בין התכניות המתעדכנות חדשים לבקרים, לבין הביצוע בשטח.
אז מהן אותן מימנויות שעדיין תשארנה רלוונטיות למקצועות העתיד (שכלל לא בטוח שאנחנו יודעים מהם כרגע..)? ויותר מכך, מה אנו, כמחנכים יכולים לעשות על מנת לקדם מיומנויות אלו?
אז מהן אותן מימנויות שעדיין תשארנה רלוונטיות למקצועות העתיד (שכלל לא בטוח שאנחנו יודעים מהם כרגע..)? ויותר מכך, מה אנו, כמחנכים יכולים לעשות על מנת לקדם מיומנויות אלו?
הכל התחיל מקריאה אקראית של דף מיומנו של מורה באחד מבתי הספר בשיטת "סדברי ואלי" (מי שלא מכיר, מוזמן לקרוא עליהם כאן). כן, כך ניצלתי את חופשת הלידה שלי, בקריאת מחקרים ומאמרים בתחום החינוך :). המורה מתאר קבוצת תלמידים אשר לעולם לא נחשפה למתמטיקה כמקצוע לימוד. אותה קבוצה באה והתחננה אליו שילמדם נושא מסויים בחשבון. בתחילה, ניסה המורה להניאם מהלימוד בטענה שאינם רוצים באמת ללמוד וכי הם מדקלמים את רצונות הסביבה.. לאחר שהמורה השתכנע ברצינות כוונותיהם, הוא "עשה להם טובה" גדולה מאוד והסכים לשבת ללמדם את הנושא. תלמידים אלו למדו בחמישה חודשים תוכן לימודי במתמטיקה שנלמד בבתי הספר הרגילים במשך כשש שנים! מה הסוד?
רלוונטיות בלמידה = למידה מותאמת למאפייני הלומד ולצרכיו בעולם מתחדש ומשתנה, מסתמכת על ידע קיים ומתקשרת לתכנית הלימודים, לעולם המושגים, לתחומי העניין ולרגשות של הלומד (מתוך האתר ללמידה משמעותית). אתגר לא פשוט לאתר תכנים שיענו על צרכי הלומד מחד, ושיתקשרו לתחומי העניין שלו (ושכל זה יהיה בהלימה לתכנית הלימודים!).
הכל התחיל לפני כמה שנים, במפגש חשיפה לספרי לימוד בחינוך המיוחד. חינכתי כיתה ל"ל עם פערים ענקיים בכל התחומים והתבשרתי כי עלי ללמד את התלמידים לפי תכנית הלימודים של הכיתה המקבילה, בחינוך הרגיל. רק כדי לסבר את האוזן, אפרט לכן כי בעוד שבכיתה מקבילה למדו כבר חישובים מסובכים עם הרחבות וצמצומים של שברים, בכיתת החינוך שלי ישבו תלמידים עם קושי בפתרון תרגילי חיבור הדורשים שבירת עשרת :(.
| ||