איך אני מרגיש
בקובץ המקסים "הכלה למעשה" מופיעים 12 תהליכים המהווים את הבסיס למשמעת בכיתה. אנו נתמקד בתהליך השלישי - הקשבה לתלמידים.
הקשבה פעילה היא אחד מהכישורים החשובים ביותר לעיקור ולנטרול מצבים טעוני מתח. תלמידים מפגינים חוסר משמעת כאשר הם מרגישים מתוחים, פוחדים או כעוסים. מורים הלומדים לזהות רגשות אלו אצל תלמידיהם ומסוגלים להבין את התלמיד וליצור אמפתיה באמצעות שיקוף או הקשבה פעילה, יכולים בדרך כלל "לשבור" את מעגל התסכול והכעס המוביל להפרעות.
אני מציעה לכן כאן פעילות נפלאה ליישום הקשבה פעילה בכיתה. כבר שנתיים שאנחנו "מדברים רגשות" בכל בוקר בכיתה והתלמידים אינם מוותרים על הפעילות גם בשנת החינוך השלישית שלי איתם. כשאחת האימהות דיווחה לי שביום בו יצאו לחופשה משפחתית, התלמיד התחנן להגיע לכיתה רק כדי לספר "איך אני מרגיש היום", הבנתי כמה הפעילות משמעותית ונכונה עבור תלמידים מאותגרי המשמעת ובכלל.
"איך אני מרגיש היום" - כיצד ניישם את התכנית?
-ראשית נדפיס וננילן לוח רגשות ולב אישי עבור כל תלמיד בכיתה.
-במסגרת שיעורי חינוך/כישורי חיים נדבר על משמעותם של הרגשות השונים המופיעים בלוח (סיטואציות מעוררות רגש, הבעות פנים של הרגש וכו').
-לאחר שנוודא כי התלמידים יודעים לשיים רגשות ולהתאימם לסיטואציה נתונה, נפתח כל בוקר בסבב "איך אני מרגיש היום?" התלמידים יבחרו רגש מהלוח האישי, יצמידו אותו ללב שלהם ויפרטו מדוע בחרו ברגש הספציפי הזה.
-בהמשך ננחה את התלמידים לנהל שיח רגשי הדדי. התלמידים ילמדו להתעניין ברגשות חבריהם לכיתה ולהציע ניחומים ותמיכה כשאלה זקוקים לכך.
-בכל שלב בתכנית, המורה תהווה מודלינג לשיח הרגשי ותשתף את התלמידים ברגשותיה.
הקבצים:
לבבות אישיים
לוח רגשות
פרצופי רגשות
| ||